Usmernenie ÚVZ SR k ochranným a bezpečnostným opatreniam na pracovisku v súvislosti s rizikom ochorenia COVID-19 v čase krízovej situácie

31.05.2020

Používanie vlastných zariadení a pomôcok: Spoločné používanie zariadení a pomôcok (napr. písacích potrieb, klávesníc, nástrojov a pod.) by sa malo zredukovať na nevyhnutnú mieru. Zariadenia a pomôcky by mali byť používané predovšetkým individuálne; ak je zdieľanie nutné, okruh používateľov by sa mal zredukovať na čo najmenšiu mieru. 

Dodržiavanie bezpečných odstupov: Zamestnávateľ by mal v maximálnej možnej miere a v rámci svojich možností ako aj možností vyplývajúcich z priestorového usporiadania prevádzky vytvoriť zamestnancom podmienky na ochranu pred šírením koronavírusu napríklad zväčšením rozostupov a dodržiavaním primeranej vzdialenosti medzi zamestnancami (minimálna vzdialenosť 2 m medzi zamestnancami, resp. medzi zamestnancom a klientom). V tejto súvislosti je potrebné prehodnotiť pracovné postupy, aby bolo umožnené dodržiavanie bezpečných odstupov, resp. skrátiť čas, ktorí strávia zamestnanci v menšom odstupe. Podľa priestorových a organizačných možností pracoviska by sa malo zvážiť prijímanie klientov alebo rokovanie s nimi v oddelených (samostatných) priestoroch tak, aby sa zredukovala frekvencia a počet kontaktov na najnižšiu mieru, napr. 1 zamestnanec a 1 klient. Zamestnávateľ by mal zvážiť riziko šírenia ochorenia na pracovisku (najmä v prípade open space) a prípadne vykonať režimové/organizačné opatrenia (striedanie zamestnancov, umožniť aspoň časti zamestnancov home office) z dôvodu zníženia obsadenosti priestoru a umožnenia zväčšenia vzdialenosti medzi zamestnancami. 

Práca on-line: Tam, kde je to možné, mal by sa v maximálnej možnej miere obmedziť fyzický kontakt s klientmi alebo spolupracovníkmi (porady, konferencie) napríklad využívaním online technológií alebo telefonickej komunikácie. 

Predchádzať nadbytočnému zhromažďovaniu osôb: Zamestnávateľ by mal vytvoriť také podmienky (napríklad posunom času začiatku alebo skončenia pracovnej doby, prestávok a pod.), aby pri príchode alebo odchode z pracoviska nedochádzalo k nadbytočnému zhromažďovaniu zamestnancov v spoločných priestoroch (vchod, vrátnica, šatne a pod.). 

Výťahy: Je potrebné vyhnúť sa nadbytočnej koncentrácii osôb vo výťahu. Odporúča sa v maximálnej možnej miere obmedziť cestovanie výťahom, prípadne sa mu celkom vyhnúť (najmä v nižších budovách). V prípade cestovania výťahom je optimálne zníženie počtu osôb na ¼ maximálne povoleného počtu osôb.

Klimatizácia: Klimatizácia môže byť považovaná za zdroj možného rizika, preto sa odporúča - aspoň tam, kde je to možné - využívať skôr prirodzené vetranie. Pri vstupe do miestnosti sa odporúča otvoriť okná na cca 15 minút a to najmä vtedy, keď sa tam predtým zdržiavalo väčšie množstvo ľudí. Bližšie požiadavky na používanie klimatizácie sú uvedené v opatrení Úradu verejného zdravotníctva SR č. OLP/4083/2020 a patria medzi ne napr.: 

- pri zabezpečovaní vetrania vzduchotechnickým zariadením sa odporúča zvýšiť výmenu vzduchu vo všetkých priestoroch a zabezpečiť jeho trvalý chod, 

- vzduchotechniku nastaviť na nominálny prietok vzduchu cca 2 hodiny pred začiatkom prevádzky a nastaviť na nižší prietok vzduchu cca 2 hodiny po skončení prevádzky; v čase, keď budova nie je používaná, nevypínať vetranie, ale ho udržiavať v prevádzke pri nižšom prietoku vzduchu, 

- ak bola vzduchotechnika počas posledných dvoch mesiacov mimo prevádzky, odporúča sa zabezpečiť vetranie priestorov vzduchotechnickým zariadením minimálne 24 hod. pred otvorením prevádzky, 

- vyhnúť sa otváraniu okien na toaletách, ak sú odvetrávané núteným vetraním, 

- nepoužívať rotačné výmenníky tepla alebo sa uistiť, že nevykazujú netesnosti, ktoré by umožňovali prienik odpadového vzduchu do privádzaného vzduchu atď. 


Zariadenia na osobnú hygienu: Zariadenia na osobnú hygienu musia byť vybavené tečúcou vodou, tekutým mydlom a jednorazovými papierovými utierkami. Zariadenia na osobnú hygienu je potrebné dezinfikovať minimálne raz denne.  

Meranie telesnej teploty pri vstupe na pracovisko nie je povinné a má odporúčací charakter; podrobnosti bezkontaktného merania telesnej teploty sú uvedené v Usmernení ako postupovať pri meraní telesnej teploty a pri odhalení zvýšenej telesnej teploty pri vstupe do nemocníc a do priemyselných podnikov zo dňa 2. apríla 2020.   

Príznaky možného ochorenia: Zamestnanci, ktorí majú príznaky respiračného ochorenia s podozrením na COVID-19 (zvýšená teplota, ťažkosti s dýchaním, kašeľ, nádcha a pod.) by mali zostať doma, vyhýbať sa úzkemu kontaktu s inými ľuďmi vrátane členov rodiny, prípadne kontaktovať svojho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva a uviesť podrobnosti o poslednom pohybe a príznakoch. V prípade objavenia sa príznakov počas pracovnej doby je potrebné informovať o tom nadriadeného. Vhodné je preventívne vyčleniť samostatnú miestnosť pre prípadné izolovanie potenciálne infikovanej osoby.

Test na alkohol dychovou skúškou: V súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zamestnávateľovi uložená všeobecná povinnosť sústavnej kontroly zamestnanca, či nie je v pracovnom čase pod vplyvom alkoholu. Rozsah, obsah ani periodicita kontrol nie je všeobecne ustanovená a špecifikujú si ich sami zamestnávatelia, so zreteľom na osobitosti a komplikovanosť vykonávaných prác, zložitosť zariadení a technológií, štruktúru a kvalifikovanosť zamestnancov, predchádzajúce skúsenosti s dodržiavaním predpisov, výskyt pracovných úrazov, nebezpečných udalostí a pod. Pri podozrení alebo pri vyskytujúcich sa problémoch s požívaním alkoholu na pracovisku je potrebné vykonanie kontroly dychovou skúškou. Podľa § 12 zákona č. 124/2006 Z. z. je zamestnanec povinný podrobiť sa vyšetreniu, ktoré vykonáva zamestnávateľ alebo príslušný orgán štátnej správy. Doteraz neboli zistené prípady infikovania sa počas alebo v dôsledku dychovej skúšky na alkohol, ale vzhľadom na súčasnú epidemiologickú situáciu by mal zamestnávateľ zvážiť odôvodnenosť takého testovania a riziká, ktoré sú s tým spojené. V prípade, že k testovaniu dôjde, musí sa uskutočniť za dodržania všetkých príslušných bezpečnostných a hygienických zásad (používanie jednorazových náustkov vybavených spätnou záklopkou, ktorá zabráni subjektu nasávať vzduch späť cez náustok, nedotýkať sa prístroja, osoba vykonávajúca testovanie musí byť vybavená príslušnými OOPP a pod.). Pretože každá organizácia má iné podmienky vykonávania práce, je predovšetkým na zamestnávateľovi (a tiež na jeho dohode so zástupcom zamestnancov), ktoré z opatrení uvedie do praxe tak, aby bola umožnená činnosť prevádzky a zároveň sa znížilo riziko šírenia infekcie. Je vhodné opatrenia kombinovať (napr. zabezpečiť odstupy medzi zamestnancami min. 2 m; v prípade vyššieho počtu zamestnancov striedať zamestnancov pracujúcich na pracovisku a zamestnancov pracujúcich v režime home office tak, aby bolo umožnené dodržať bezpečnú vzdialenosť medzi zamestnancami, resp. doplniť bariéry, ak to charakter práce a bezpečnostné predpisy umožnia).  

Zdroj: https://www.uvzsr.sk/docs/info/covid19/Usmernenie_pre_pracoviska_UPR.pdf